Menu Zavřeno

„Bohaté zkušenosti mají za následek chytrost, mnoho vědění moudrost.“    – Thomas Hobbes

VIZE

Naším cílem je vytvořit rozsáhlou historizující fresku, ve které se každý jeden hráč ujme role hlavní postavy svého vlastního románu. A každý román má jedno své klíčové téma, otázku, které skrze celou hru zkoumá a všechny jeho zápletky se kolem něj ovíjejí.

Za tímto účelem chceme zkombinovat zásadní, existenciální a někdy trochu rozmáchlá témata s realistickými příběhy každodenních lidí. Velké otázky se tak řeší ne skrze přehrávání a umělé vytváření dramatu, ale spíše civilní hraní a přirozené interakce. Byli bychom rádi, kdyby motivací všech hráčů bylo společně vytvořit silné příběhy a detailně prozkoumat své vlastní příběhy a napomoci příběhům ostatních. Hra se nedá vyhrát a rozhodně není fér. Stejně tak je to hra netransparentní s několika málo skripty.

Rozsah a záběr hry nám dovolují najednou nahlédnout do mnoha různých příběhů a prostředí: láska, politika, náboženství, šlechta, čest, zločin i okultní bádání či tajné společnosti jsou jedny z nich. Některé postavy jsou založené na vztazích, jiné na intrikách a pro jiné je významnou částí zážitku i běh do kopce za Bestií. Některé zápletky obsahují stopy hororu, jiné špionského thrilleru. Důležité je také říct, že každý hráč si lehce hraje ve vlastním žánru: různé postavy tak například mohou mít velmi různé pohledy i na základní okolnosti příběhu.

STYL LARPU

Je nám jasné, že téměř každý je zvyklý na jiné larpy: nebo třeba jede na svůj první. V následujících záložkách se pokusíme co nejdetailněji popsat herní styl naší hry, abychom se shodli jak jen to bude možné. Pokud vás zajímá více, napište nám na delabete@rolling.cz, rádi s vámi cokoliv probereme.

Hra se odehrává někdy v druhé polovině osmnáctého století na vrcholu francouzského Ancien Regime. Král Ludvík, slavný a respektovaný, je nezpochybnitelným pánem Francie. Dobrovolníci se právě vrátili z intervence v Americe, kde pomohli odbojným kolonistům proti nenáviděným Britům. Před generací byla Francie sjednocena jako jasně katolický stát. Vědy společenské i přírodní jsou na vzestupu, byť zatím hlavně ve městech – a poprvé je přijatelné otevřeně kritizovat šlechtu a církev (byť krále samozřejmě ne).

V horách Gévaudana se ale změny dějí pomalu. Místní stále pamatují kamisardské války ve kterých si místní hugenoti jako jediní z celé Francie vybojovali náboženské svobody. Vítězové těchto válek a jejich děti pak dodnes tvoří malou, ale o to zarputilejší protestantskou komunitu.

Život by se zde dál šinul pomalým tempem: nebýt příchodu Bestie. Co na první pohled vypadalo jako náhodné útoky vzteklého vlka se rychle vyvinulo v mnohem horší hrozbu. Když místní šlechta selhala ve snaze monstrum ulovit, Gévaudan se naplnil strachem: a stal se slavným po celé Evropě. Zprávy o nepolapitelné Bestii brzy obletěli svět a přilákaly slavné i neznámé lovce, kteří chtěli dokázat svou dovednost. A když se noviny i bulvár kolem světa začal vysmívat tomu, že nejmocnější a nejpokrokovější stát celého světa si nedokáže poradit s jedním přerostlým zvířetem, i sám král se rozlítil a vyslal svého osobního lovce na Morsange.

Ve vsi se tak potkávají nepravděpodobní souputníci. Arogantní lovci a vychytralí obchodníci, vojáci zjizvení válkou v Americe a galejnice pracující na blízkých vykopávkách.

Každá skupina a každý jednotlivec skrývají svůj příběh. Spojuje je chaos, který přinesla Bestie a téma šelmy obecně. Pro každého nebude muset nabýt podobu monstra z lesů, které se živí lidmi i zvířaty. Někdy ty nejhorší šelmy spí v srdcích lidí.

Chtěli byste se dozvědět víc o hrdinech naší hry? Nahlédněte na jejich medailonky.

Naše postavy nabízí celkem široké spektrum různých třídních původů, obsahu, fyzických nároků, pohodlí které se jejich hráči dostane a tak dále. Níže si můžete stáhnout krátké medailonky, které vám dají představu o tom koho můžete na Morsange potkat. Každopádně postav je téměř 100 a není vůbec potřeba je všechny číst.

Protože naše hra pracuje s tajemstvími, nebudete si vybírat postavy podle těchto medailonků. Místo toho v dotazníku vyplníte své preference a pak vám podle toho dáme na výběr ze tří postav: ke kterým už dostanete detailní popis.

My jako autoři vám poskytneme do hry všechen vstupní  obsah: postavy, jejich pozadí, vztahy, motivace, základy všech zápletek a detaily o prostředí v Morsange. Úlohou hráče je interpretovat tyto příběhy a reflektovat zásadní otázky svých postav, vést svou postavu skrze hru ve které je do začátku jasně dané jen velmi málo a kde výsledek bude z většiny záležet na vás. Několik málo zvratů je předchystaných, ale hráči mají stále hodně svobody a odpovědnosti v tom, jak si námi připravený příběh dotvoří a dovypráví. V průběhu hry budou nové impulzy do hry přinášet i různé krátkodobé postavy, i třeba dopisy a jiné dokumenty

Různé postavy mají různou úroveň skriptovanosti. Některé mají nastavený jen začátek a pár krizí, kterým budou muset čelit (většina vztahů, skoro všechny romantické zápletky a tak dále). Některé postavy pak musí přirozeně poslouchat pokyny a je na nich, jak se s nimi srovnají: vojáci i úředníci mohou dostat zadání a je na nich, jak se s ním poperou (např. Najdi vraha) – a pro hru i pro vás by bylo velmi nezábavné, kdybyste se najednou rozhodli že právě zrovna od teď už váš voják žádný pokyn nikdy neposlechne a půjde místo toho radši kácet stromy do lesa. Někdy po vás bude chtít hra být někdy někde: například pašerácký kontakt bude čekat pouze o půlnoci u vykotlaného stromu a pokud tam nebudete, vaše zápletka se neposune. A velmi, velmi málo postav pak ve hře dostane od nás jasný organizátorský pokyn, který je třeba vykonat (např. “vyzveš XY na souboj”).

Naše hra také hodně pracuje s tajemstvími a překvapeními. Myslíme si, že to má smysl a přináší to dobré věci: proto vás velmi prosíme, abyste před hrou nekonzultovali své postavy s jinými hráči, nedomlouvali si vlastní zápletky a scény a obecně se snažili ostatním nekazit překvapení.

Před hrou není nutná žádná složitá příprava. Dostanete kompletní postavu, kterou si moc přejeme abyste si důkladně přečetli a případně se ptali na různé dotazy ideálně už před hrou po mailu.

Nebude také ani třeba složitě studovat historické reálie: hra je velmi výrazně historizující, nikoliv historická a všechny potřebné materiály máme pro vás připraveny, stejně tak bude příležitost si je zopakovat před hrou.

Poskytneme vám i všechny kostýmy, rekvizity a jídlo, na místě bude v provozu morsangská hospoda i místní kavárna. Sami si musíte vzít jen boty, věci na spaní, talíře a příbory.

Cílem hry není přesně zobrazit historii. Místo toho vnímáme danou dobu jako pozadí pro naše  fiktivní příběhy, které by se tak nějak mohly stát přibližně v dané době. Zápletky a napětí jsou pro nás vždy mnohem důležitější než historická přesnost. Způsob jakým k historii přistupujeme je tak mnohem bližší románům než vědecké historiografii. Hra také nemá žádný určený rok, cíleně má rozmlženo který Ludvík je na trůně a cíleně propojuje různé události, které se v reálném světě staly v průběhu celých desetiletí.

Chceme hru historizující a dobře vypadající. Od vás v tom budeme potřebovat malou pomoc: například tím, že si vezmete vhodnou, nerušivou obuv nebo zakryjete přes den spacáky. Nechceme se ale zaseknout na řešení detailů a už vůbec nechceme připravit casting na základě toho, jak vypadáte.

Ve hře používáme nějaké základní způsoby jak se věci dělají. Zde najdete krátký náhled.

Rudá stop: vyřčení těchto dvou slov zastavuje hru. Pokud se v průběhu hry dostanete do situace ve které je z jakéhokoliv důvodu nutné přerušit hru (někdo se zranil, nepříjemně jste upadli, není vám scéna vůbec pohodlná) můžete pomocí těchto slov hru přerušit a situaci dále řešit – nebo se prostě jen odejít nadýchat či vyhleda naše konzultanty.

Sex: Naše hra nepotřebuje nijak realistická vyjádření fyzické blízkosti. Všichni hráči zapleteni v romantických zápletkách si budou moci nastavit hranice v dohodě před hrou – my ovšem nastavujeme maximum této intimity, kterým je letmý polibek na ústa (a vy si samozřejmě můžete nastavit hranice ještě mnohem přísnější).

V několika případech je ale pro hru důležité vědět, jestli mezi postavami došlo k sexu nebo ne. Pro tyto případy máme velmi jednoduchou symbolickou mechaniku, kdy oba hráči leží na zemi a pouze se krátce obejmou kolem ramen – detaily vám ukážeme před hrou. Ve hře samotné nemůže dojít k nekonsenzuálnímu styku postav.

(vaše intimní chování po skončení hry samozřejmě nijak regulovat nebudeme nijak, dokud bude všem zúčastněným příjemné)

Boj a násilí: Rváče a šermíře čeká zvláštní příprava ale v principu se na hře pracuje s divadelními zápasy (s předpřipravenými výsledky), šermířskými souboji pomocí měkčených zbraní (výjimečně dopředu rozhodnutými, většinou ne) a palnými zbrani bez projektilů. Galejnice a galejníci se pak rvou jako koně pomocí kamenů, což si ukážeme detailně před hrou.

Dějství: Hra je rozdělena do šesti dějství, v průběhu kterých se příběhy postupně rozvíjejí. Je zde na místě poznamenat, že ve hře není žádná jedna společná zápletka pro všechny, některé zápletky pak skončí dříve, některé později.

Čas ve hře plyne zcela přirozeně: dva dny ve světě hry jsou zkrátka dva dny, byť nabité událostmi.

Herní a neherní: Chceme stále držet jasnou hranici mezi hráčem a postavou kterou bude ztvárňovat. A zatímco v průběhu předherních příprav a poherní párty velmi trváme na tom, že si na postavy hrát nebudete, jakmile hra samotná začne je velmi pěkné zůstat v roli celou dobu s výjimkou konzultací s organizátory v hospodě či vyjednávání ve vyjednávacím stanu (viz níže). Stejně tak není třeba nějak zásadně hrát na toaletě či při čištění zubů, ale probrat při ranní hygieně detaily vašeho nového oblíbeného televizního seriálu se spoluhráči je silně neideální.

Vyjednávací stan – výjimečně se může ve hře stát, že byste si skutečně rádi promluvili se svým spoluhráčem o tom co má přijít dál, jestli je pro něj v pořádku abyste na něj v následující scéně zvrhli polévku nebo ho poprosit, aby vaší společnou zápletku nehnal tak rychle vpřed. V takové situaci ho můžete zkusit pozvat do vyjednávacího stanu a on může a nemusí přijmout. Ve stanu si pak můžete mimo role domluvit co zrovna potřebujete.

Náboženství tvoří velkou část světa hry. Drtivá většina našich postav jsou katolíci či hugenoti, s pár postavami jiných denominací a pár panteisty a jinými zvláštnějšími směry. Náboženství bylo v dané době klíčovým tématem a konflikt mezi katolíky a protestanty je jedna z největších zápletek hry, která se prolíná téměř vším. Budeme si ukazovat jak náboženství hrát a proč je to důležité a zajímavé.

Je nám jasné, že se jedná o citlivé téma a je pro nás velmi důležité ho pojmout vážně a citlivě: hru jsme tvořili spolu s historiky a teology, mše a jejich zobrazení je konformní s kanonickým právem. Hra některých postav se točí jen kolem náboženství či vymezení vůči němu a některé se naopak s ním potkávají jen vzdáleně: ale aspoň drobnému setkání se je nemožné se vyhnout: každý den začíná mší například. A zatímco katolíky čeká nádherně zrekonstruovaný kostel plný zlata, protestanti se pomodlí ve skromné kapli v lesích.